Általános iskolai 3. osztályos sportolók adatbázisa

Mire használjuk majd az adatbázist? (Szöveges ismertetés)

Egy általános iskola 3. osztályaiba (3. a.; 3. b.; 3. c.) járó tanulók adatbázisát kell megtervezni. A rendelkezésre álló adatok: tanulói diákigazolványok száma, a tanulók neve, a tanulók édesanyjának a neve, az édesanyák telefonszámai, a tanulók születési éve, a tanulók oszályainak betűjelei, a tanulók választott sportágai, a sportágak edzőinek nevei, a sportfoglalkozások időpontjai és helyszínei.

Néhány tanuló testvérpár, akiknek az édesanyjuk és annak telefonszáma is közös adat (sárga szín), egyes sportágak (kézilabda, kosárlabda) foglalkozásai pedig azonos pályán zajlanak, de egymástól eltérő időben (zöld szín).

Az 1. ábrán a meglévő adatokból rendezett Excel tábla készült, amelyben többértékű mezők is szerepelnek. A 2. ábrán ezeket a többértékű mezőket megszüntetjük, majd a 3. ábrán a táblázatot több részre bontjuk.

A tervezési folyamat ábrázolása Excel táblázat segítségével
(Szöveges ismertetés)

1. ábra Az alapállapot az N0 normálforma több redundanciával (többértékű mezővel) is rendelkezik

1. ábra – Az alapállapot az N0 normálforma több redundanciával (többértékű mezővel) is rendelkezik

2. ábra Az első N1 normálformára hozásnál megszüntetjük a többértékű mezőket

2. ábra – Az első N1 normálformára hozásnál megszüntetjük a többértékű mezőket

3. ábra A második N2 normálformára hozásnál a táblázatot több táblázatra bontjuk, megszüntetve ezzel a részleges funkcionális függéseket

3. ábra – A második N2 normálformára hozásnál a táblázatot több táblázatra bontjuk, megszüntetve ezzel a részleges funkcionális függéseket

A 4. ábrán látható módon szétbontott táblákhoz létrehozunk idegenkulccsal rendelkező táblákat, amelyek segítségével végül összerendezhetjük majd a létrehozandó adatbázisunkat.

4. ábra A harmadik N3 normálformára hozásnál a tranzitív függéseket megszüntetjük, és idegenkulccsal rendelkező új táblákat is létrehozunk

4. ábra – A harmadik N3 normálformára hozásnál a tranzitív függéseket megszüntetjük, és idegenkulccsal rendelkező új táblákat is létrehozunk

A táblák és mezők felsorolása?
(Szöveges ismertetés)

Táblák:

1. diákok — A „diákok” nevű tábla tartalmazza közvetlenül a diákokra vonatkozó személyes adatokat és tudnivalókat. Mezői:

  • diakig_szam = diákigazolvány szám (a tábla elsődleges kulcsa)
  • diakig_nev = diák neve
  • szulev = születési év
  • o_kod = a diák osztályának betűkódja (idegen kulcs)

2. sport — A „sport” nevű tábla tartalmazza a sportággal kapcsolatos adatokat. Mezői:

  • sport_id = sorszámozott szám (a tábla elsődleges kulcsa)
  • sportag = sportág neve
  • edzo = edző neve
  • idopont = a sportfoglalkozás időpontja
  • p_kod = a sportfoglalkozás helyszínének betűkódja (idegen kulcs)

3. anya — Az „anya” nevű tábla tartalmazza a diákok édesanyjához köthető adatokat. Mezői:

  • anya_id = sorszámozott szám (a tábla elsődleges kulcsa)
  • anya_nev = az édesanya neve
  • k_kod = az édesanya telefonszáma körzetszámának a számkódja (idegen kulcs)
  • telefon = az édesanya telefonszáma (körzetszám nélkül)

4. osztaly_kod — Az „osztaly_kod” nevű tábla tartalmazza azt az információt, hogy a diákok melyik osztályba járnak. Mezői:

  •  o_kod = a diák osztályának betűjele (kisbetűsen) (a tábla elsődleges kulcsa)
  • osztaly = (az o_kod mező betűjeléből kiírt teljes osztály+betűkód megnevezés)

5. korzetszam_kod — A „korzetszam_kod” nevű tábla tartalmazza az édesanyához tartozó telefonszám körzetszámát. Mezői:

  • k_kod = az édesanya telefonszáma körzetszámának a számkódja (a tábla elsődleges kulcsa)
  • korzetszam (a k_kod mező számkódjából kiírt teljes, maximum kétjegyű körzetszáma)

6. palya_kod — A „palya_kod” nevű tábla tartalmazza az adott sportág helyszínének betűkódját. Mezői:

  • p_kod = a sport helyszínének egyjegyű betűkódja (nagybetűsen) (a tábla elsődleges kulcsa)
  • helyszin = (a p_kod mező betűkódjából kiírt teljes helyszín neve)

 

A táblák és mezők kapcsolatai elsődleges és idegen kulcsokkal
(Grafikus ábrázolás)

5. ábra A táblák és mezők adatkapcsolatainak terve (Excelben)

5. ábra – A táblák és mezők adatkapcsolatainak terve (Excelben)

6. ábra Az elsődleges tábla terve (Excelben)

6. ábra – Az elsődleges tábla terve (Excelben)

7. ábra Táblakapcsolatok ábrázolása Access 2010-ben

7. ábra – Táblakapcsolatok ábrázolása Access 2010-ben

Az elkészült és kitöltött adatbázis esetében próbaként az űrlapok létrehozásával is kísérletezhetünk (8. ábra). A „sport” táblánál új sportágat, edzőt és időpontot is felvettünk, valamint a „diákok” táblában egy új diákot (9. ábra), akit az új sportághoz rendeltünk. Mivel ez egy zárt adatbázis, így a születési év, az osztály és az édesanya esetében csak a legördülő listából lehet választani.

Amennyiben az adatbázist szeretnénk kiterjeszteni, hogy más évfolyamok, osztályok és diákok is felvehetőek legyenek később, akkor a kombinált listákat tartalmazó táblákban vagy új listaelemet kell a sorforrásba felvenni, vagy a kombinált listák helyett más lehetőséget kell választani (pl. beviteli mező).

8. ábra Kísérletezés űrlappal (MS Acces 2010)

8. ábra – Kísérletezés űrlappal (MS Acces 2010)

9. ábra Egy űrlappal felvett új diák került a listába (MS Acces 2010)

9. ábra – Egy űrlappal felvett új diák került a listába (MS Acces 2010)

Lekérdezés

A 10. ábrán egy lekérdezés szerkesztőfelülete látható. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy kik azok a diákok, (diak_nev) akik kosárlabda (sportag; Like ’’Kosárlabda’’) edzésre járnak, melyik évben születtek (szulev), ki a kosárlabda edző (edzo), mikor van az edzés (idopont) és melyik helyszínen (p_kod). Ehhez az Access2010-ben a „Létrehozás” menüben a „Lekérdezéstervező”-t használhatjuk. Itt kiválasztjuk a „diakok” és a „sport” táblákat, majd kiválasztjuk, azokat a mezőket, amelyeket látni szeretnénk az eredménylistában. Mivel a sportágra is szűrni akarunk, ezért a szűrési feltételt itt meg kell adnunk. A lekérdezés eredményét a 11. ábrán lehet megtekinteni.

10. ábra Egy űrlappal felvett új diák került a listába (MS Acces 2010)

10. ábra – Egy űrlappal felvett új diák került a listába (MS Acces 2010)

11. ábra A lekérdezés eredménye (MS Acces 2010)

11. ábra – A lekérdezés eredménye (MS Acces 2010)

 


Adatbáziskezelés(LSP_DA107G4)
Készítő: Ambrus Attila József EKTF Digitálisarchívum fejlesztő szak
Dátum: 2. félév (2015. november 29.)
Reklámok

ambrusa névjegye

Karakterszerzetes vagyok!
Kategória: Adatbáziskezelés
Címke: , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s