12/2. tétel: Felhő technológiák

Letöltés → Töltse le az írást PDF-ben! Töltse le az írást DOC-ban!

A felhő technológiák alkalmazási lehetőségei az intézmény kommunikációs rendszerében — Az elmúlt évek legnépszerűbb technológiája a felhő technológia (cloud computing). A programok és az adatok is a virtuális térben vannak, jelszóval védve tudjuk használni őket mobil eszközökről is, és lehetőség van rá, hogy azonnal megosszuk, vagy párhuzamosan szerkesszük más felhasználókkal együtt [pl. Google Drive + szolgáltatásai; Streaming média: TV, Rádió, Film, Shoutcast; Kommunikáció / Élő közvetítés (Gmail VideoChat, Youtube Hangouts, Twitter Meerkat, Periscope, Live stream, UStream stb.)].

A felhő alapú adatforgalom átlag feletti, ötszörös növekedése várható a kelet-közép-európai régióban. A Cisco a globális felhőalapú és adatközponti forgalommal kapcsolatos trendeket vizsgálta: 2019 végére a globális felhő alapú adatforgalom több mint négyszeresére, 2,1 zettabájtról 8,6 zettabájtra növekszik, amely négyötödét teszi ki a teljes adatközponti forgalomnak. Mindeközben a globális adatközponti forgalom a vizsgált időszakban háromszorosára, 3,4 zettabájtról 10,4 zettabájtra bővül, ami nagyjából megfelel annak, mintha a világ valamennyi lakosa (2019-ben 7,6 milliárd ember) 26 hónapig folyamatosan online zenét hallgatna, vagy két és fél napig HD felbontású filmeket streamelne. A felhő alapú adatforgalom növekedését leginkább a mobileszközök felhőigénye, a vállalatok számára elérhető nyilvános felhőszolgáltatások népszerűségének gyors növekedése, valamint a privát felhőben egyre jobban terjedő virtualizáció generálják.

Felhő alapú szolgáltatás az, ha a szolgáltatást a saját gépünkön vesszük igénybe, lokálisan, de a szolgáltatás nyújtásáért felelős infrastruktúra nem cégen belül működik (nem helyben üzemeltetett szerveren), sőt, azok nem is a mi tulajdonunkban vannak, sok esetben nem is tudjuk, hogy pontosan mi és hol helyezkedik el, viszont pontosan definiálva van, hogy mit nyújtanak, milyen rendelkezésre állással, biztonsággal és mennyiért. Az ilyen internetről érkező szolgáltatásnak több, más szempont alapján is csoportosítható jellemzője lehet, attól függően, hogy a felhő alapú megoldást kínáló szolgáltató milyen módszerrel osztja szét az erőforrásait a felhasználók között, hogy teljes platformot kínál-e, esetleg csupán egy adott szoftvert, vagy csak tárhelyet.

Privát felhő – a szolgáltatást nyújtó erőforrások kizárólag a részünkre vannak dedikálva, nem kell osztoznunk azok teljesítményén másokkal.

Publikus felhő – x számú szerver szolgál ki (általában ingyen) egy dinamikusan váltózó felhasználói terhelést (pl: Youtube, Skype, Live messenger stb.).

Számítási felhő – a szolgáltatás jellege adott, pontosan tudjuk, hogy mit is veszünk igénybe, ebben az esetben kiemelten hangsúlyos a szolgáltatás sebessége: számítási kapacitást vásárolunk. Ilyenkor a szolgáltató garantál egy rövid válasz időt, egy adott számítás elvégzésére vállal határidőt. Ezeknek a betartása érdekében a szolgáltató akár dinamikusan meg is többszörözheti az erőforrások számát, gyakorlatilag, ha szükséges, akár több száz vagy több ezer új szervert is üzembe állít, amik csak nekünk „számolnak”.

A koncentráltan, nagy sűrűséggel előállított informatikai szolgáltatások esetében több a lehetőség az erős fizikai és a tudományos igényességgel megtervezett logikai adatvédelmi eljárások bevezetésére, a titkosításra és a vírusvédelemre. Emellett a felhő szolgáltatás költséghatékony, tervezhető, rugalmas, megbízható, biztonságos, egyszerű, jogtiszta, bárhonnan elérhető és akár idényjellegű is lehet.

Leginkább két szegmensben terjed a felhőalapú megoldás, a kevésbé tőkeerős kis- és közepes vállalkozásoknál és a nagyvállalati szegmensben, ahol – akár idényszerű – igény jelentkezhet a nagy teljesítményre, a magas rendelkezésre állásra, a könnyű kezelhetőségre. A felhő technológia főképpen az alkalmazások igénybevételekor, az adattárolási problémák megoldásakor, a számítási kapacitás növelésekor hasznos. Az igénybevevőnek így nem kell költenie a rendszereit ért betörési kísérletek felderítésére, a mentések kivitelezésére, ellenőrzésére, nem szükséges programokat/tárhelyet vásárolnia. A felhő alapú szolgáltatás igénybevételével a vállaltok az így felszabadult erőforrásaikat a felhasználóik közvetlen támogatására tudják fordítani.

A felhő alapú megoldásokkal szemben vannak ellenérvek, főleg azokról az oldalakról, akik ellenérdekeltek a megoldással szemben, de akár megtérülés-számításokkal, akár szigorúan szakmai konzultációval könnyedén bebizonyítható, hogy a felhő alapú megoldások, amennyiben kielégítik az igényeket, rendkívül költséghatékonyak, olcsóak. A felhő alapú szolgáltatások a helyben üzemeltetett rendszerekkel szemben az igénybe vevő oldaláról nézve lényegesen egyszerűbbek és jelentősen kevesebb kockázati tényezővel, viszont több beépített garanciával bírnak, ezért tervezhetőbb a szolgáltatás, rugalmasabb a bővíthetőség vagy akár a saját szolgáltatások számának összevonása/csökkentése is szóba jöhet.

 

Reklámok

ambrusa névjegye

Karakterszerzetes vagyok!
Kategória: Digitális tartalmak, Záróvizsga
Címke: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s